021-36026572

آزمون دولینگو (Duolingo) چیست؟

آزمون دولینگو (Duolingo) چیست؟
1401/10/26
6 بازدید
دسته بندی:

آزمون دولینگو (Duolingo) چیست؟

هدف از آزمون دولینگو استفاده از تکنولوژی برای در دسترس بودن آموزش برای همه افراد و برگزاری آزمونی ساده، سریع و مقرون به صرفه است.هزینه آزمون دولینگو تنها 49 دلار است، درحالی که آزمون‌های آیلتس و تافل هرکدام به ترتیب 215 و 225 دلار می‌­باشند.برخلاف دو آزمون دیگر که تقریبا هر 10 روز یک بار برگزار می­‌شوند، آزمون دولینگو  در هر زمان از شبانه­‌روز و در 365 روز سال قابل انجام است.مدت زمان برگزاری آزمون کتبی آیلتس (به غیر از آزمون شفاهی) 2 ساعت و 45 دقیقه و آزمون تافل 4 ساعت است، اما تمام مراحل آزمون دولینگو از ابتدا تا انتها، کمتر از یک ساعت طول می­‌کشد.تنها بعد از دو روز از زمان انجام آزمون دولینگو، نتیجه آن را دریافت خواهید کرد، اما نتایج آزمون­‌های تافل و آیلتس بین 10 تا 13 روز زمان نیاز دارد تا به دست شما برسد.مزیت مهم دیگر آزمون دولینگو  نسبت به آزمون‌های آیبتس و تافل این است که بدون پرداخت هیچ­­گونه هزینه­‌ای، می­‌توانید کارنامه را از صفحه نتیجه خود  به هر تعداد دانشگاه یا مدرسه در سراسر جهان ارسال کنید، درحالی که آزمو‌ن­‌های آیلتس و تافل این امکان را به شرکت کنندگان می‌­دهند که نتایج خود را به ترتیب به 5 و 4 دانشگاه ارسال کنند، و درصورت درخواست بیشتر از این تعداد، باید هزینه 20 دلاری برای هر گزارش نمره پرداخت کنند.اگرچه در آزمون دولینگو همانند آزمون­‌های آیلتس و تافل، هر چهار مهارت، Listening، Reading، Writing و Speaking مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اما در این آزمون سوالات متفاوت است (در ادامه انواع سوالات آزمون دولینگو را بررسی می‌­کنیم.) و از متن­‌های طولانی برای خواندن، نوشتن یا گوش­­‌دادن استفاده نمی‌­شود.اما شاید مهم‌­ترین مزیت آزمون دولینگو نسبت آزمون­‌های بین‌­المللی زبان انگلیسی دیگر، این است که این آزمون مرکز و زمان مشخصی برای برگزاری ندارد آزمون زبان انگلیسی دولینگو (Duolingo) تمام مهارت­‌های زبان انگلیسی از جمله خواندن (Reading)، نوشتن (Writing)، صحبت کردن‌ (Speaking)و گوش دادن (Listening) را مورد سنجش قرار می‌­دهد

ساختار آزمون دولینگو (DUOLINGO)

آزمون دولینگو (Duolingo) دارای سه بخش اصلی است:
بخش اول آزمون دولینگو:
Quick Setupاین بخش شامل مقدمه ای است بر آزمون Duolingo که قوانین و مقررات وضع شده در آزمون دولینگو را بررسی می‌­کند.بخش اول آزمون دولینگو 10 دقیقه طول می­‌کشد.این قسمت در نمره شما تاثیری نخواهد داشت.بخش دوم آزمون دولینگو: Adaptive Questionsبخش سؤالات تطبیقی قسمت عمده آزمون را تشکیل می‌­دهد و همانطور که در بالا گفته شد، میزان سختی و آسانی سوالات به عملکرد شما در پاسخگویی به سوالات قبلی وابسته است.هدف از سوالات تطبیقی در آزمون دولینگو، ارزیابی دانش شما در موارد زیر است:واژگان انگلیسی (English vocabulary)نحوه نگارش و قرارگیری کلمات و عبارات به صورت درست در جمله (syntax)تلفظ واژگان انگلیسی (phonetics)بیان واژگان انگلیسی با استرس(تاکید) و آهنگ درست (stress and intonation of English words)مهارت‌­های خواندن، نوشتن و گوش دادن ترتیب انواع مختلف سؤالات در آزمون دولینگو، به استثناء دو سوال آخر، کاملا تصادفی است. پاسخ دو سوال آخر شامل، یک پاسخ نوشتاری طولانی­‌تر (50 تا 100 کلمه) و یک پاسخ گفتاری (30-90 ثانیه) است که باید با کلیک بر روی گزینه “Recording” صدای خود را ضبط کنید.نمره شما در آزمون دولینگو براساس ارزیابی مهارت­‌های ذکر شده در بالا مشخص خواهد شد.کل زمان بخش سوالات تطبیقی 25 دقیقه است.بخش سوم آزمون دولینگو: Video Interview & Writing Sampleبخش سوم آزمون دولینگو (Duolingo)، شامل دو تسک می­‌باشد، انجام یک مصاحبه ویدئویی و نوشتن یک نمونه رایتینگ. که هر دو آن­ها همراه با نمره آزمون شما برای موسسات و دانشگاه­‌هایی که می­‌خواهید، ارسال می­‌شوند. در واقع این بخش، این امکان را به تیم پذیرش می‌­دهد تا در مورد شما اطلاعات بیشتری کسب کنند و برای خود شما هم فرصتی است برای نشان دادن مهارت زبان انگلیسی­‌تان.در تسک اول، دو موضوع به شما پیشنهاد می­‌شود که باید از میان آن­ها یکی را انتخاب کرده و درحالی که ویدئو شما ضبط می­‌شود، به صورت شفاهی به مدت 1 تا 3 دقیقه، در مورد آن موضوع صحبت کنید.در تسک دوم، مانند تسک اول، می­‌بایست از میان دو موضوع پیشنهادی، یکی را انتخاب کنید و در مدت زمان 3 تا 5 دقیقه پاسخ خود را به صورت یک متن بنویسید.به علاوه یک تایمر وجود دارد که زمان را به شما نشان می­‌دهد، بنابراین نگران از دست دادن زمان در این بخش نباشید.برای هر تسک 30 ثانیه زمان دارید تا موضوع را بخوانید و انتخاب کنید و در مورد پاسخ خود فکر کنید.عملکرد شما در بخش سوالات تطبیقی، تعیین کننده سوالات بخش مصاحبه ویدئویی و نمونه رایتینگ است.مدت زمان بخش سوم آزمون دولینگو تنها 10 دقیقه می­‌باشد.
شما می‌توانید پاسخ‌­های خود را قبل از ارسال نتایج خود به دانشگاه‌­ها، بررسی کنید و اگر از عملکرد خود راضی نیستید، مجددا در آزمون دولینگو شرکت کنید.

انواع سوالات آزمون دولینگو (DUOLINGO)

بخش دوم آزمون دولینگو (Doulingo) دارای 8 نوع سوال است. 6 نوع از آن­ها (Gap-fill Reading Passage، C-test Questions، English Word Selection، Listen and Write، Read and Speak) تطبیقی هستند و 2 نوع دیگر (Extended Speakingو Extended Writing) که طولانی­‌تر نیز می­‌باشند، در انتهای سوالات تطبیقی ارائه می­‌شوند. در ادامه به بررسی هریک از انواع این سوالات می­‌پردازیم.

پر کردن جاهای خالی در متن (Gap-fill Reading Passage)
در سوالات Gap-fill Reading Passage آزمون دولینگو، متنی از یک منبع ادبیات انگلیسی به شما داده می­‌شود. در طول متن جاهایی خالی‌­ وجود دارد که برای هر جای خالی تعدادی کلمه پیشنهاد می‌­شود و شما باید از میان کلمات داده شده، جواب مناسب را انتخاب کنید.
متن­‌های ریدینگ معمولا دشوارند، چراکه از متون ادبی اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 میلادی گرفته می­‌شوند که به نثر نوشته شده‌­اند. بنابراین بسیاری از داوطلبان با این سبک از متون انگلیسی، آشنایی ندارند و همین امر سبب می‌­شود تشخیص درست گرامر واژه مناسب برای جاهای خالی، اندکی دشوار باشد. اما تطبیقی بودن آزمون دولینگو  این امکان را فراهم می­‌سازد که اگر موفق نشدید به تعدادی از سوالات درست پاسخ دهید، متونی به شما داده شود که ساده­‌تر و منطقی­‌تر باشند.

پرکردن حروف گمشده (C-test Questions)

در سوالات C-test متنی کوتاه (حدود 4 تا 5 خط) به شما داده می‌­شود که جملات ابتدایی و انتهایی آن کامل نوشته شده است، اما همانطور که در شکل می­‌بینید، باقی متن دارای لغاتی که جای نیمه دوم حروف آن­ها خالی است و شما می­‌بایست در مدت زمان 3 دقیقه، براساس مفهومی که از متن دریافت می‌­کنید و موضوع مورد بحث در متن، این لغات را تشخیص داده و جمله را کامل کنید. سوالات C-test دانش نگارش انگلیسی (syntax) داوطلبان را از طریق تشخیص دیکته لغات ارزیابی می­‌کنند.


بخش C-test در آزمون دولینگو
 چگونه برای سوالات C-test آزمون دولینگو آماده شویم؟ برای این که بتوانید به سوالات C-test آزمون دولینگو به خوبی پاسخ دهید، می­‌بایست متونی مانند بیوگرافی یا تاریخ که براساس زندگی وافعی مردم هستند و مقالات پیشرفته زبان انگلیسی را مطالعه کنید. چراکه در اغلب موارد، این سوالات از متون تاریخی انتخاب می‌­شوند که زبانی آکادمیک دارند. اگر خواندن این سبک از متون انگلیسی برای شما خسته کننده است، می­‌توانید خواندن مقالات روزنامه‌­ها، مقالات مجلات و رمان­‌ها را جایگزین آن کنید. سوالات C-test به دلیل ارائه لغات پیچیده‌­ای که تنها براساس متن باید به آن­ها پی ببرید، اغلب برای بسیاری از داوطلبان غیرانگلیسی زبان سوالات دشواری محسوب می­‌شوند.


انتخاب واژه انگلیسی (English Word Selection)

بخش سوالات English Word Selection آزمون دولینگو، شامل دو نوع سوال می‌­باشد:

1. بخش اول، انتخاب واژه(کتبی) یا (English Word Selection (Written

در سوالات (English Word Selection(written، تعدادی واژه انگلیسی واقعی مانند، resentment, vanquish و تعدادی واژه که ظاهرا مانند لغات انگلیسی هستند مثل واژه­‌های، commemoral,executrive ارائه می‌­شود  و شما باید واژه­‌های انگلیسی درست را از میان آن­ها تشخیص دهید، اما لزومی ندارد که حتما معنی یا مفهوم آن­ها را بدانید. ظاهرا این نوع از سوالات آزمون دولینگو ساده به نظر می­‌رسند اما واژه­‌های درست داده شده در سوال لغاتی هستند که زیاد به کاربرده نمی­‌شوند و قبلا با آن­ها مواجه نشده­‌اید و همین امر تشخیص درست بودن این واژه‌­ها را مشکل می‌­سازد. همانطور که در شکل زیر مشاهده می­‌کنید، در مدت زمان یک دقیقه باید از میان 18 کلمه ارائه شده واژه‌­های انگلیسی درست را پیدا کنید.
این نوع از سوالات انتخاب واژه، تنها دانش واژگان زبان انگلیسی داوطلبان را مورد سنجش قرار می­‌دهد. آشنایی با بخش انتخاب واژه انگلیسی کتبی آزمون دولینگو

2. بخش دوم، انتخاب واژه(صوتی) یا (English Word Selection (Audio

در سوالات (English Word Selection (Audio مانند نوع نوشته شده آن­ها، تعدادی واژه انگلیسی واقعی و شبه انگلیسی ارائه داده می­‌شود. اما همانطور که در شکل می­‌بینید، اینبار این واژه­‌ها به صورت فایل‌­های صوتی هستند، که با کلیک بر روی هر کلمه، واژه مربوطه پخش شده، و شما 90 ثانیه وقت خواهید داشت تا واژه­‌های انگلیسی درست را از میان این 9 واژه تشخیص دهید.
این نوع از سوالات میزان دانش واژگان انگلیسی و مهارت گوش دادن داوطلبان را مورد ارزیابی قرار می‌­دهند.
آشنایی با بخش انتخاب واژگان انگلیسی صوتی آزمون دولینگو

چگونه برای سوالات English Word Selection  آزمون دولینگو آماده شویم؟ کسب آمادگی لازم برای پاسخ­گویی به سوالات English Word Selection آزمون دولینگو، در هر دو نوع Written  و Audio نیازمند تقویت دایره واژگان زبان انگلیسی می­‌باشد.
برای انجام تمرینی که همیشگی و مداوم باشد، بهتر است خواندن متون انگلیسی، دیدن فیلم­‌های انگلیسی زبان و ویدئوهای
YouTube (به ویژه همراه با زیرنویس انگلیسی) برای شما تبدیل به یک عادت شود. صحبت کردن با انگلیسی زبانان این فرصت را فراهم می‌­کند تا تعداد زیادی واژه جدید یاد بگیرید. گوش دادن به پادکست­‌های مختلف نیز برای تقویت لیسنینگ شما بسیار مفید است. به علاوه استفاده از جزوات واژگان موسسه تخصصی زبان انگلیسی کوییک که توسط اساتید مجرب ما سطح بندی و موضوع بندی شده است، می­‌تواند در بهبود واژگان انگلیسی شما بسیار موثر باشد.

گوش بدهید و بنویسید! (Listen and Write)

در بخش سوالات Listen and Write آزمون دولینگو، می­‌بایست به یک جمله انگلیسی گوش دهید و آن را لغت به لغت بنویسید. این جمله را تا سه بار می­‌توانید پخش کنید و کلا یک دقیقه زمان خواهید داشت تا این جمله را گوش دهید و بنویسید.
جملات بعدی به تدریج طولانی­‌تر می­شوند، بنابراین علاوه بر شنیدن تمام کلمات یک جمله باید بتوانید آن را خوب به خاطر بسپارید. این نوع از سوالات آزمون دولینگو مهارت گوش دادن و نوشتن داوطلبان را می‌­سنجد بنابراین نیازی به فهم معنا و مفهوم جملات بیان­ شده نیست.

آشنایی با بخش Listenand Writing آزمون دولینگو


چگونه برای سوالات Listen and Write  آزمون دولینگو آماده شویم؟

برای کسب آمادگی در سوالات Listen and Write آزمون دولینگو، به پادکست­‌هایی با لهجه آمریکایی گوش دهید. به ویژه به انواع اصطلاحات یا ضرب­‌المثل­‌هایی که مورد استفاده قرار می­‌دهند، توجه کنید، چراکه در طراحی این نوع از سوالات بسیار استفاده می­‌شوند.
برای پاسخگویی به سوالات
Listen and Write بهتر است پس از یک بار شنیدن جمله، هر آنچه که شنیده‌­اید را در محل مورد نظر تایپ کنید، و دو فرصت بعدی پخش جمله را برای چک کردن یا کامل کردن جمله‌­ای که نوشته‌­اید، استفاده کنید.



بخوانید و صحبت کنید (Read and Speak)


در بخش سوالات
Read and Speak آزمون دولینگو، می‌­بایست جمله‌­ای که در گیومه نوشته شده را با صدای بلند بخوانید. در این بخش 20 ثانیه فرصت دارید تا با کلیک بر روی گزینه Recording جمله مربوطه را بخوانید و صدای خود را ضبط کنید. در اینجا هم، جملات بعدی به تدریج طولانی­‌تر می­‌شوند.
هدف از طرح این سبک از سوالات، ارزیابی مهارت­‌های خواندن (به ویژه با صدای بلند)، گوش دادن و تولید جمله قابل فهم است که تحت تأثیر خصوصیاتی مانند لهجه، ریتم و استرس لغات می­‌باشد.
آشنایی با بخش
Read and Speak آزمون دولینگو
چگونه برای سوالات  
Read and Speak آزمون دولینگو آماده شویم؟
برای این که در سوالات
Read and Speak آزمون دولینگو عملکرد خوبی داشته باشید، می‌­بایست متون مختلف زبان انگلیسی،  را با صدای بلند بخوانید. همچنین می‌­توانید صدای خود را ضبط کنید تا با گوش دادن به صدایتان، تلفظ­‌های اشتباه خود را پیدا کنید.

سوالات Extended Speaking در آزمون دولینگو


پس از اتمام سوالات تطبیقی آزمون، سوالات
Extended Speaking وجود دارند که معیار اصلی سنجش مهارت Speaking شما می­‌باشند. این بخش خود شامل دو نوع سوال است که به گونه­‌ای طراحی می‌­شوند که داوطلبان با هر سطحی از زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار دهند. میزان سختی این سوالات به نحوه عملکرد شما در بخش تطبیقی بستگی دارد.
انواع سوالات بخش
Extended Speaking عبارتند از:
پاسخگویی شفاهی (
Independent Speaking Tasks)
سوالات
Independent Speaking Tasks به صورت سه تسک مطرح می‌­شوند. همانطور که در شکل می‌­بینید، هریک از تسک­‌های  1 و 2، 4 سوال نوشتاری دارند. و برای هر تسک 30 ثانیه زمان دارید تا سوالات را بخوانید و با کلیک بر روی گزینه Start در مدت زمان90 ثانیه پاسخ خود را به صورت شفاهی بیان کنید.

آشنایی با بخش پاسخگویی شفاهی (Independent Speaking Tasks) آزمون دولینگو

تسک 3، شامل یک سوال است که به صورت شفاهی پخش شده و 90 ثانیه زمان خواهی داشت تا پاسخ آن را بیان کنید.
تسک 3 بخش شفاهی آزمون دولینگو
چگونه برای سوالات
Extended Speaking آزمون دولینگو آماده شویم؟
برای کسب آمادگی در سوالات
Extended Speaking آزمون دولینگو، از کتاب­‌های اسپیکینگی که در بخش منابع آزمون دولینگو معرفی کردیم، استفاده نمایید. به صورتی که به مدت یک دقیقه و نیم به نمونه سوالات موجود در این کتب پاسخ داده و صدای خود را ضبط کنید. به این ترتیب صحبت کردن در این مدت زمانی را تمرین خواهید کرد و با گوش دادن به صدای خود، می‌­توانید تلفظ و ریتم صحبت کردن‌تان را بهبود ببخشید.
توجه داشته باشید که از کل مدت یک دقیقه و نیمی که فرصت دارید برای صحبت کردن استفاده کنید و از به­‌کار بردن کلماتی مانند،  “
Um” “You Know” بپرهیزید.

سوالات Extended Writing

سوالات Extended Writing آزمون دولینگو، معیاری برای سنجش مهارت نوشتاری شما می­‌باشند. این بخش شامل 4 سوال است که به صورت دو تسک یا دو نوع سوال مطرح می­شوند.
توصیف تصویر (PictureDescription Task)

در بخش Picture Description Task، سه تصویر ارائه می­‌شود که برای هر کدام 60 ثانیه فرصت دارید تا یک یا جند جمله در توصیف آن بنویسید. این تصاویر به گونه­‌ای انتخاب می‌­شوند که داوطلبان این فرصت را داشته باشند تا توانایی نوشتاری خود را در جنبه­‌های مختلف نشان دهند.
اگر نام چیزی را در تصویر نمی­‌دانید، نترسید و با استفاده از واژه­‌هایی که می­‌دانید آن را توصیف کنید. این یک روش بسیار کاربردی برای زمانی است که یک واژه را به خاطر نمی­‌آورید.

آشنایی با بخش توصیف تصویر (Picture Description Task) آزمون دولینگو

پاسخ­گویی نوشتاری (Independent Writing Task)
در بخش
Independent Writing Task می بایست به سوال یا سوالاتی که در مورد یک موضوع خاص (مانند، سهم دانشمندان و هنرمندان در جامعه) مطرح شده است، پاسخ دهید. شما 5 دقیقه فرصت خواهید داشت تا بین 50 تا 100 لغت بنویسید.
این سوال میزان دانش واژگان و هر دو مهارت رایتینگ و ریدینگ شما را ارزیابی می­‌کند.
آشنایی با پاسخ­گویی نوشتاری (
Independent Writing Task) آزمون دولینگو

نحوه نمره­‌دهی در آزمون دولینگو (DUOLINGO)

تطبیقی و کامپیوتری بودن آزمون دولینگو سبب می‌شود، نحوه نمره­‌دهی این آزمون کاملا اتوماتیک و سریع باشد.